Както всички знаем най-сетне и в България текат реконструкции и модернизация на пътните тунели.

Чудесна новина!

Тунелите са важни инфраструктурни елементи в пътните мрежи и улесняват свързването на регионите.
Условията на околната среда в тунелите се влияят от мъгла, частици и емисии и трябва да бъдат наблюдавани, за да се предпазят хората при преминаването им през тунела от опасности и въздействия върху тяхното здраве. Инцидентите в тунели и особено пожарите могат да имат драматични последици и могат да се окажат изключително скъпи по отношение на човешки животи, причинени задръствания, замърсяване и разходи за ремонт.

По всяко време хората в тунела трябва да бъдат снабдени с въздух за дишане и достатъчна видимост.
От 1990 г. JES Elektrotechnik GmbH разработва, инсталира и поддържа системи за наблюдение на качеството на въздуха и условията на осветление в тунели. Нашите системи са здрави, издръжливи и устойчиви на корозивната атмосфера в тунела. Те работят надеждно и имат висока точност на измерване.

Всички системи отговарят на изискванията на директивата на ЕО 2004/54/ЕО (Минимални изисквания за безопасност за тунели в трансевропейската пътна мрежа) и по-точните национални насоки и разпоредби:
• Австрия: RVS 09.02 Tunnelaus-rüstung
• Германия: RABT Richtlinien für die Ausstattung und den Be-trieb von Straßentunneln
• Швейцария: ASTRA Richtlinien und Fachhandbuch Betriebs- und Sicherheitsausrüstungen (BSA)
Нашата гама от продукти за тунелни преградни системи за наблюдение на
• Токсични газове като CO, NO, NO2 (екстрактивни или на място)
• Видимост (извличане или на място)
• Скорост, посока и температура на въздуха
• Осветеност (достъп, праг и вътрешна зона)
• Осветеност

Изискванията към тунелното осветление се определят от естеството на човешкото око. Колко добре окото разпознава превозни средства и други препятствия в тунела, зависи от осветлението и видимостта, както и от характеристиките на отразяване на пътната повърхност и стените на тунела. Тунелното осветление трябва да бъде адаптирано към тези условия на околната среда извън тунела.

Осветлението на тунела трябва да се контролира така, че потребителите, както през деня, така и през нощта, да могат да се приближават, преминават през и излизат от тунела без промяна на посоката или скоростта със степен на безопасност, равна на тази на подходния път. Особено осветлението на входа на тунела трябва да е подходящо, за да се избегне „ефектът на черната дупка“, когато шофьор влезе в тунела.

Яркостта е мярката, представяща това, което човешкото същество възприема като яркост и като такава е основната контролна променлива за осветлението на тунела.

Какво е светломер или фотомер?

Това е уред, който има за задача да следи средната осветеност на входа на тунела и околностите му. В съответствие с препоръките на Internationale de l´Eclairage (C.I.E.), публикация 88, 1990 г., фотометърът следи средната осветеност под ъгъл от 20 градуса в стандартен диапазон от 0 – 6500 cd/m2.

Детекторът е фотоклетка с обвивка от метал и стъкло, която е филтрирана, за да даде отговор, който имитира работата на човешкото око. Детекторът е идеално линеен в своя диапазон на измерване и има мигновен отговор на променящите се нива на светлина.

Фотометърът за яркост обекновено има вариообектив, който се фокусира за измерване на осветеността в съответна област. Светлината от тази зона през обектива се насочва към фотоелемента, засичайки неговия интензитет. Интегрираното устройство за оценка след това изчислява осветеността и я предоставя чрез аналогов изход(и).

Съгласно препоръките на CIE, осветеността в тунела трябва да се следи постоянно и внимателно, тъй като осветеността, която е вътре в тунела, е в изглед на конично поле, обхващащ ъгъл от 20º.

Целта на наблюдението на осветеността на входа на тунела е да се регулира нивото на интензитета на светлината вътре в пътния тунел към интензитета на светлината отвън, така че да не се налага шофьорите да трябва да коригират погледа и очите си бързо или да бъдат засегнати от ефекта на „черна дупка“, което ги кара да намалят рязко скоростта, с която се движат, което от стоя страна може да се превърне в опасност за другите участници в движението.

Светломерът или Фотометърът има изход за експортиране на данни към системите за управление на тунелно осветление. Сензорът е поставен в здрав корпус от неръждаема стомана, който трябва да бъде с влагозащита поне IP65 и удароустойчивост. Корпусът може да бъде снабден с допълнителна система за измиване/почистване, която автоматично почиства прозореца. Съща така, корпусът трябва да бъде устойчив на корозия, UV лъчения, масла и киселини, както и всички кабели, тръби, кутии, уреди и елементи, инсталирани и използване в тунел.

Уредът се монтира на отстояние от 100 до 200м преди входа на тунела.

Прочетете още интересни и полезни статии в блога на Итроникс.

Ако статията ви е харесала и е била полезна – споделете с приятели или оставете коментар.

Последвайте ни и във фейсбук.

Вашият коментар